Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Miért egészséges a joghurt?

Miért egészséges a joghurt?

A joghurtról és jótékony hatásairól

Mi a joghurt?

A joghurtot meghatározhatjuk így: olyan savanyított (fermentált) tejtermék, melyben a tej joghurttá alvasztását Lactobacillus bulgaricus és Stretococcus thermophilus baktériumok végzik. A két joghurtot fermentáló baktérium kiegészíthető más, az élvezeti értéket, vagy egészségügyi előnyöket biztosító baktériummal is.


A készítés módja, vagyis a technológia változtatásával sokféle joghurt készíthető

Édeskésebb-savanyúbb, szilárdabb-folyósabb natúr joghurt, gyümölcsös joghurt rétegezve, habarva, vagy ivójoghurtnak higítva, görög krémjoghurt csepegtetéssel sűrítve, joghurtsajt-labneh, dahi és curd indiai joghurtok, öntetetek, szószok, krémek stb...
A joghurt házi készítése


A joghurt eredete:

Ma úgy gondoljuk, hogy a tejtermékek körülbelül Krisztus előtt 5 000-10 000 között kezdték el részét képezni az emberi diétának, mikor a tejelő állatok háziasítása történt. A nyers tej igen könnyen romló élelmiszer. Rájöttek, hogy ha gyomorból készített kulacsokban tárolják a tejet akkor a gyomor nedvei megaltatják a tejet. A tömlőben megszilárdult tej hosszabban eltartható, és még finom is. Az indiai Ájurvédában találunk feljegyezéseket az erjesztett tej egészséges hatásairól. Az ókori görögök és rómaiak előtt sem volt ismeretlen a joghurt, számtalan feljegyzést található erről. A Bibliában Ábrahám a joghurtnak köszönhette hosszú életét és a történészek úgy gondolják, hogy a tejjel-mézzel folyó kánaán is a joghurtra utal. Maga a joghurt szó a török yoğun szóból származik, amely sűrű, megaludtat jelent.


Készítése, joghurt baktériumok

Napjainkban a joghurt készülhet tejből, vagy növényi készítményekből is. Lactobacillus bulgaricus és Stretococcus thermophilus baktérium törzsekkel savanyítják a terméket 42-48 °C-on 3-8 órán keresztül. Ez idő alatt a tejben a pH folyamatosan csökken egészen pH=4,0-4,6-ig, tehát savanyodik és a baktériumok által termelt enzimek folyamatosan bontják a laktózt, ezen kívül a tejben lévő kalciumot, foszfort valamint fehérjéket oldható formába hozzák, így egy sokkal jobban emészthető tápanyag-szerkezet jön létre. A hozzáadott mikrobáknak köszönhetően a nemkívánatos baktériumok háttérbe szorulnak,  nem tudnak elszaporodni a tejben. A joghurt-baktériumok (és általában a tejsavbaktériumok) eltartható tejtermékeket savanyítanak. A hosszú eltarthatóság köszönhető a keletkező tejsavaknak és tartósító enzimeknek. Esetenként más baktérium törzseket (Bifidobacterium bifidus, Lactobacillus acidophilus) is adnak a joghurthoz kedvező élettani hatásaik miatt.


A joghurt egészségmegőrző és immunerősítő hatása

Mivel a joghurt élő, immunrendszert támogató baktériumokat tartalmaz, valamint a fermentáció közben keletkező enzimeket, vitaminokat és egészséges szerves savakat is - így probiotikumnak számít. Ez azt jelenti, hogy támogatja bélflóránk helyes működését, karbantartja az immunrendszert, jó közérzetet biztosít. Ezekkel a felbecsülhetetlen előnyökkel a frissen fermentált élelmiszerek általában rendelkeznek, a savanyú káposztától, a sajtokon át, egészen a fermentált gyümölcslevekig. Külön említést érdemel kiemelkedő egészségmegőrző hatása miatt a kefir. 
A bélben található bélflóra, vagyis a mikrobiom hatással van közérzetünkre és immunrendszerünkre. Több kutatást is igazolta, hogy a rendszeres joghurt fogyasztóknak javul az emésztésük, a közérzetük, az immunrendszerük. Kimutatták, hogy joghurt fogyasztása csökkenti a laktózérzékenységet, az allergiás tüneteket, javítja az emésztést és gyulladáscsökkentő hatása is van. Ez csak néhány a rengeteg kedvező egészségügyi hatásai közül. 


A joghurt kiváló esszenciális fehérje, kalcium és különböző mikrótápanyag (B2-, B5-, B12-, D-, A-vitamin, kálium, magnézium, cink, foszfor) forrás. Így, úgy gondolom, hogy nem is tehetünk jobbat szervezetünkkel, mint hogy reggel egy tál saját készítésű joghurttal kezdjük a napot. Én is minden reggel így teszek, összeturmixolok rikottát, banánt, friss házi joghurtot, egy kanál mogyoróvajat és ezzel majdnem az összes szükséges tápanyagot beviszem a szervezetem számára.


Források: 

https://academic.oup.com/nutritionreviews/article/73/suppl_1/4/1819293?login=true

https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-nutrition/article/should-

yoghurt-cultures-be-considered-probiotic/C8BDCDE1A645B0E0EA11DFB0FBA81B42

https://www.yogurtinnutrition.com/yogurt-is-a-nutrient-rich-food-and-contains-micronutrients-and-macronutrients/

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.4161/gmic.29330?scroll=top&needAccess=true

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1521691803001318

Tartalomhoz tartozó címkék: joghurt